Stomatologia zachowawcza

e-artdental.pl - stomatologia zachowawcza

Czym jest i na czym polega stomatologia zachowawcza?

Głównym celem stomatologii zachowawczej jest profilaktyka oraz rozpoznawanie i leczenie próchnicy, utrzymanie zdrowia jamy ustnej oraz usuwanie źródeł i skutków chorób próchniczych. Dlatego tak ważne jest odbywanie regularnych wizyty kontrolnych połączonych z zabiegami profilaktycznymi pozwalającymi skutecznie zapobiegać chorobie.

Regularne wizyty pozwolą również na wczesne wykrycie i leczenie na wczesnym etapie choroby. Takie postępowanie jest mniej inwazyjne dla naszych zębów niż leczenie skutków wieloletnich zaniedbań.

Stomatologia zachowawcza
to szereg zabiegów, które pozwolą na zachowanie zdrowych zębów m.in takich jak: zabiegi higienizacji (skaling, piaskowanie, polerowanie, fluoryzacja) wraz z profesjonalnym instruktażem higieny jamy ustnej, odtworzenie utraconych tkanek zęba przy użyciu kompozytu, który pozwala odwzorować anatomiczny kształt i kolor zęba, leczenie kanałowe, leczenie nadwrażliwości zębów. Pamiętać należy, że próchnica zębów jest chorobą zakaźną, która rozwija się na skutek działalności bakterii znajdujących się w płytce nazębnej.

Produkowane przez nie kwasy powodują demineralizację szkliwa (jest to początkowe stadium próchnicy) oraz pogłębianie ubytku, którego leczenie należy podjąć bezzwłocznie. Metoda leczenia zachowawczego dobierane są w zależności od stopnia rozwoju próchnicy. W początkowym stadium pokrywamy zęby preparatem o bogatej zawartości fluoru, który odwróci proces utraty minerałów w wierzchniej warstwie szkliwa, przywracając jego wyjściową strukturę. W sytuacji, gdy zmiana próchnicowa jest większa lekarz opracuje ubytek, oczyszczając ząb z zainfekowanej tkanki.

Następnie uzupełni go materiałem kompozytowym, utwardzanym światłem lampy UV. Pozwoli to na odzwierciedlenie anatomicznego kształtu i koloru zęba. Jeśli próchnica jest rozległa może dojść do infekcji miazgi a pacjent zacznie odczuwać ból zęba. W takim przypadku ząb będzie trzeba wyleczyć kanałowo. Nieleczona próchnica zwiększa ryzyko rozwoju chorób ogólnoustrojowych, których na pierwszy rzut nie wiążemy z zębami m.in. choroby serca, stawów lub nerek, problemów okulistycznych.

Ostatecznie nieleczona próchnica prowadzi do utraty zębów, a w konsekwencji doprowadza do nieprawidłowego gryzienia i przeżuwania pokarmów. Będzie to skutkować problemami układu pokarmowego, zaburzeniami narządu mowy, niewyraźnej wymowy, brakiem podparcia dla tkanek miękkich twarzy, a co za tym idzie zaburzeniem prawidłowych proporcji rysów twarzy.

e-artdental.pl - stomatologia zachowawcza 1

ICON
nowoczesna metoda leczenia początkowej fazy próchnicy bez naruszenia szkliwa zęba. Polega ona na wypełnieniu jego zdemineralizowanej struktury płynną żywicą Icon. Zabieg jest bezbolesny oraz przeprowadzony w trakcie jednej wizyty.Płynna żywica Icon wnika w szkliwo zęba, a jej zadaniem jest odwrócenie skutków tego procesu oraz zabezpiecza przed działaniem kwasów wydzielanych przez bakterie próchnicotwórcze. Wszystko po to by rozwój próchnicy został zahamowany.

Zaleceniem po zastosowaniu leczenia z użyciem ICON jest stosowanie przez tydzień tzw. białej diety. Pacjent powinien unikać w tym czasie spożywania pokarmów, które mogą prowadzić do przebarwień np. buraki, czerwone wino, kawa czy herbata Metoda Icon może zostać zastosowana do leczenia próchnicy w jej początkowej fazie.

Recesje dziąsłowe występuje, gdy dochodzi do odsłonięcia powierzchni korzenia w wyniku obniżenia dziąsła. Jest to nie tylko defekt estetyczny. Pacjent odczuwa zwiększenie się dolegliwości bólowych na bodźce termiczne (zimno, ciepło), chemiczne (kwaśne, słodkie pokarmy) i mechaniczne (dotknięcia).

Co wywołuje recesję dziąsłową?

• Nieprawidłowy sposób szczotkowania zębów;
  • Niewystarczająca higiena jamy ustnej i utrzymujący się stan zapalny wokół szyjki zęba.
  • Czynniki anatomiczne takie jak np. zbyt cienkie dziąsło, nieprawidłowe ustawienie zębów w łuku, zanik kości wyrostka zębodołowego ;
  • Nawisające wypełnienia w zębach, nieprawidłowo wykonane korony protetyczne;
  • Przeciążenia czynnościowe zębów, takie jak zgrzytanie czy zaciskanie zębów. Leczenie ortodontyczne.

Prawidłowa technika szczotkowania zębów, tzn. szczotkowanie ruchami okrężnymi oraz obrotowo-wymiatającymi, a także niedopuszczanie do powstawania kamienia nazębnego może pomóc w uniknięciu recesji dziąsłowej.

W leczeniu recesji dziąseł ważną rolę odgrywa wyeliminowanie czynników powodujących recesję m.in.:

• Edukacja pacjenta  dotycząca prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej;
  • Polepszenie stanu higieny pacjenta w gabinecie stomatologicznym poprzez regularne zabiegi higienizacyjne;
  • Eliminacja i wygładzenie nieprawidłowo wykonanych wypełnień w zębach oraz nieprawidłowo wykonanych koron.
  • Leczenie ortodontyczne które będzie miało na celu wyeliminowanie nieprawidłowych wychyleń lub stłoczeń zębów.

Najprostszym sposobem leczenia jest pokrycie recesji materiałem kompozytowym. W przypadku zdiagnozowania zaawansowanych recesji konieczne będzie wykonanie zabiegu chirurgicznego. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie i po analizie wszystkich czynników wybierana jest odpowiednia technika zabiegu mikrochirurgicznego.

Pedodoncja
to dziedzina stomatologii, skupiona na profilaktyce i leczeniu zębów dziecięcych. Zagadnieniami, jakimi zajmuje się stomatologia dziecięca, są m.in.: ząbkowanie i jego zaburzenia, leczenie zębów mlecznych, leczenie stałych zębów niedojrzałych oraz profilaktyka próchnicy, wad zgryzu i chorób błony śluzowej.

W pedodoncji stawiamy przede wszystkim na profilaktykę. Dotyczy to zwłaszcza zapobiegania próchnicy. Podstawowe zabiegi profilaktyczne stomatologii dziecięcej to:

• lakierowanie – powlekanie małych zębów substancją zapewniającą długotrwałe dostarczanie fluoru do tkanki zębowej. Czynność tę należy regularnie powtarzać. Co ważne, takie rozwiązanie jest bardzo bezpieczne, gdyż uwalnia fluor wyłącznie do tkanki zębowej, nie ingerując w inne organy w organizmie;
  • lakowanie – uzupełnienie bruzd czyli anatomicznie występujących zagłębień obecnych na powierzchni mlecznych i stałych zębów żujących. Zabieg taki skutecznie zapobiega próchnicy. Zaleca się wykonanie lakowania jak najszybciej po wyrżnięciu się zęba, kiedy jeszcze nie jest zainfekowany przez bakterie;
  • fluoryzacja.

Gdy jednak, mimo prawidłowej profilaktyki, w jamie ustnej dziecka pojawią się zmiany chorobowe, wtedy należy rozpocząć właściwe leczenie zachowawcze.

Przed pierwszą wizytą dziecka w gabinecie stomatologicznym, warto wybrać się z nim na wizytę adaptacyjną. Wspólnie z rodzicami na takiej wizycie najmłodszy pacjent ogląda całe wyposażenie gabinetu, o którym opowiada mu dentysta. Językiem dziecka zostaje omówione przeznaczenie różnych urządzeń a następnie sprawdzamy stan ząbków, oraz krótko instruujemy rodziców i dziecko o tym, jak należy pielęgnować jamę ustną.