Metoda Gerbera
unikalność w stomatologii estetycznej

Układ narządu żucia składa się z kilku ściśle powiązanych ze sobą elementów, takich jak: kości szczęki, żuchwa, mięśnie, układ nerwowy i oczywiście zęby. Aby bezproblemowo funkcjonować muszą być zsynchronizowane. Problemy w jednej grupie będą wpływać na funkcjonowanie całości. Dlatego tak ważne staje się diagnozowanie problemów z szerszej perspektywy niż tylko np. samych zębów. Badania profesora Gerbera nad wzajemnymi relacjami między stawem skroniowo-żuchwowym, układem mięśniowo-nerwowym i zębami doprowadziły do stworzenia doskonałego systemu obejmującego zarówno metody diagnostyczne jak i leczenie.
Zaburzenie zwarcia, czyli nieprawidłowości związane z nieodpowiednim kontaktem pomiędzy zębami w szczęce i żuchwie, jest jedną z poważniejszych nieprawidłowości jakie leczymy w Centrum Stomatologicznym ArtDental.
Problemy ze zwarciem, znane również pod nazwą choroby okluzyjnej, powodują nieprawidłową pracę mięśni oraz stawów skroniowo-żuchwowych, przedwczesne niszczenie zębów, a nawet mogą prowadzić do bólów głowy.
Zaburzenia zwarcia i stawu skroniowo-żuchwowego pozostają często nieprawidłowo zdiagnozowane ze względu na łatwość pomylenia objawów z niegroźnymi bólami zębów, bólem ucha, zatok, objawami okulistycznymi, czy migrenowymi bólami głowy. W takich wypadkach stan pacjenta najczęściej pogłębia się, ponieważ leczona jest niewłaściwa choroba, a przyczyna problemu pozostaje nieznana.

W Centrum Stomatologicznym ArtDental, aby zapewnić możliwie dokładną diagnozę, przeprowadzany jest kompleksowy zestaw badań oparty o łuk twarzowy oraz kondylator Gerbera, co w połączeniu z dokładną analizą zdjęć pantomograficznych i tomograficznych daje lekarzowi pełny obraz nieprawidłowości okluzyjnych.

Warto bowiem wiedzieć, że nieprawidłowe kontakty międzyzębowe, zaciskanie zębów, bruksizm, generują wiele powikłań:

• krwawienia przy szyjce zębów
  • uciążliwe bóle głowy, karku i pleców
  • bolesności w okolicy przyczepienia mięśni żucia i skroniowego
  • przemieszczenie krążka w st. skroniowo–żuchwowym
  • zaburzenia słuchu połączone z szumami
  • pęknięcie koron zębowych i efekt ścierania zębów
  • ubytki szkliwa w okolicy szyjki zębów
  • bóle ręki i obręczy barkowej
  • zanik przyzębia powiązany z przeciążeniem koron zębów
  • narastające napięcie spoczynkowe mięśni posturalnych, zbyt duże ich napięcie

Terapia i zabiegi:

• Terapia manualna IFOMT
  • Laseroterapia
  • Elektroterapia, TENS, INTERFERENCJA, jonoforeza–redukcja bólu
  • Szynoterapia
  • Terapia MC Kenzie – terapia bólów kręgosłupa pochodzenia dyskowego
  • Terapia tkanek miękkich – terapia rozluźnienia powięziowo-mięśniowego
  • Kinesiologytaping – plastry normalizujące napięcie mięśniowo- powięziowe
  • Relaksacja psychosomatyczna

Dzięki takim metodom diagnostycznym leczenie zaburzeń zwarcia może być skuteczne i przynieść pożądane efekty.
Diagnostyka metodą Gerbera jest bardzo wszechstronna, dotyczy zarówno dzieci jak i dorosłych. Jest całkowicie bezbolesna, nieinwazyjna i nie naraża pacjenta na dyskomfort. Ma ona zastosowanie u pacjentów posiadających częściowe uzębienie, nie posiadających go w ogóle oraz u pacjentów posiadających pełne uzębienie, ale potrzebujących przywrócenia jego funkcji, czy korekty estetyki.

Diagnostyka metodą dr Gerbera pozwala na:
-przywrócenie prawidłowych proporcji w rysach twarzy – ortolifting – zastępuje chirurgiczny lifting twarzy
-odbudowę estetyki zębów,
-odbudowanie protetyczne przy obecności implantów,
-przywrócenie prawidłowej funkcji zębów,
-zaprojektowanie trudnych prac protetycznych,
-wykonanie każdego leczenia protetycznego,
-wsparcie leczenia chirurgicznego, ortodontycznego, periodontologicznego, zachowawczego, estetycznego i protetycznego,
-ustalenie powodu przeciążeń na zębach
-zlikwidowanie bólów głowy,
-zlikwidowanie trzasków w stawach,
-podniesienie zwarcia,
-ustalenie powodu kruszenia się zębów,
-wsparcie prac plastycznych i kosmetycznych.

Dzięki tej metodzie możliwe stają się zabiegi nieosiągalne przy użyciu tradycyjnych metod, ponieważ byłyby one zbyt ryzykowne.
Metoda ma wiele zastosowań i zalet, pozwala na zdiagnozowanie, przeprowadzenie i późniejsze zweryfikowanie, czy leczenie odbyło się prawidłowo.
Diagnostyka ta jest dla każdego pacjenta, niezależnie od wieku. Jest bezpieczna, bez narażania pacjenta np. na naświetlanie promieniami RTG, absolutnie nieinwazyjna, bezbolesna. Czas trwania badania: ok. 40 minut.
Aby zapewnić stuprocentową skuteczność również w najbardziej skomplikowanych przypadkach oraz zachować pełną kontrolę nad procesem rehabilitacji, Centrum Stomatologiczne ArtDental dysponuje dodatkowo T-Scanem oraz EMG.
Badanie T-Scan jest metodą całkowicie nieinwazyjną i wiarygodną metodą dynamicznej analizy zwarcia. Polega ono na zagryzieniu przez pacjenta specjalnej, jednorazowej płytki sensorycznej, z której w ciągu około 10 sekund przekazywane są do komputera informacje pozwalające precyzyjnie ocenić stopień przeciążeń kontaktów zwarciowych.
EMG to badanie wstępne oraz kontrolne napięcia w obrębie mięśni stawu skroniowo– żuchwowego. EMG, czyli elektromiografia powierzchniowa to urządzenie do wykonywania nieinwazyjnej – nie ma konieczności naruszania powłoki skórnej, dzięki zastosowaniu elektrod powierzchniowych – analizy i zapisu czynności elektrycznej mięśni. Opisuje ona aktywność mięśni w różnych pozycjach ciała oraz podczas wykonywania różnych czynności pracy. Jest wykorzystywana zarówno podczas leczenia jak i rehabilitacji.
Diatermia to działanie prądem o wysokiej częstotliwości na określoną okolicę przez 8-10 minut. Skuteczność zależy od długości fali, od frekwencji, od kształtu źródła promieniowania. Stosuje się na obszarze dolnej części twarzy, szyi, karku i pasa barkowego. Diatermia powoduje zmniejszenie napięcia mięśni, tkanka, na która działamy, absorbuje energię elektryczną i przekształca ją w energię kinetyczną, a następnie tę energię przekształca w ciepło. Przeciwwskazania do stosowania diatermii – nie wolno stosować przy endoprotezach, implantach, rozruszniku serca, płytkach zespalających, a także nie wolno naświetlać okolic mózgoczaszki i oczodołu.

Dzięki zastosowaniu tych metod oraz wieloletniemu doświadczeniu personelu medycznego ArtDental, leczenie zaburzeń zwarcia i stawu skroniowo – żuchwowego może być naprawdę skuteczne i przy tym nie narażać pacjenta na niepotrzebny dyskomfort.
W przypadkach wymagających fizjoterapii pacjenci są przekierowywani do fizjoterapeuty w Centrum Stomatologicznym ArtDental, co gwarantuje ciągłość leczenia.