Krzywe zęby u dorosłych

Zarówno krzywe zęby u dzieci, jak i u dorosłych są częstą przyczyną kompleksów. W końcu kto nie chciałby mieć prawidłowego zgryzu i pięknego uśmiechu? Krzywe zęby to problem, dotykający osób w każdym wieku. W pierwszym przypadku mowa o stłoczeniu zębów pierwotnym, natomiast w drugim, stłoczeniu zębów wtórnym. Jakie są przyczyny krzywych zębów i wad zgryzu?

KRZYWE ZĘBY U DOROSŁYCH
Mówiąc o krzywych zębach najczęściej mamy do czynienia z tzw. stłoczeniem zębów, czyli zjawiskiem nieprawidłowego ułożenia zębów. Zachodzą one na siebie, przekrzywiają się czy zmieniają nawet kierunek wzrostu i swojego położenia. Co więcej, stłoczenia u dorosłych należą do najpopularniejszej przyczyny rozwoju próchnicy.

Stłoczenia pierwotne to wynik wymiany zębów mlecznych na stałe. Przyczyną może być zbyt wczesna utrata zębów mlecznych, w wyniku czego zęby stałe nie mają wystarczająco miejsca, aby prawidłowo się wyrżnąć. Sąsiednie zęby samoistnie przesuwają się w wolną lukę po wcześniejszym mleczaku.

W przypadku powstawania stłoczeń wtórnych, sprawa wygląda zupełnie inaczej. Występowanie bardzo krzywych zębów u osób dorosłych, mogą być wynikiem pojawienia się ósemek, czyli tzw, zębów mądrości. Wywołują ona nacisk na pozostałe zęby w łuku zębowym, aby uzyskać dla siebie miejsce. Innym powodem może się okazać utrata zęba bądź zębów.

PRZYCZYNY POWSTAWANIA WAD ZGRYZU I KRZYWYCH ZĘBÓW
Krzywe zęby u osób dorosłych to inaczej różnorodne typy wad zgryzu. Często są to takie, które nie zostały wyleczone w odpowiedni sposób w dzieciństwie i nastoletnim wieku.

– Przyczyny powstawania wad zgryzu to genetyka i tzw. czynniki wpływu ze strony środowiska – dieta, klimat, stopień zanieczyszczenia powietrza, dysfunkcje mięśniowe czy nawyki – mówi dr Iwona Wojtowicz, założycielka Centrum Rehabilitacji Stomatologicznej i Ogólnej ArtDental.

Zwraca ona również uwagę na fakt, że do powstawania krzywych zębów przyczynia się zbyt wąska szczęka górna/ za wąskie podniebienie.

– Taka sytuacja powoduje stłoczenia zębów – zęby zachodzą na siebie i nie chcą długo wychodzić (mowa tu o tempie wymiany uzębienia mlecznego). Za takie zwężenie odpowiada genetyka, ale również brak stymulacji szczęki przez język. Język nieprawidłowo pracuje, tzn. nie układa się na podniebieniu podczas połykania. Warto uzmysłowić sobie, że przełykamy ślinę 2000 razy na dobę i jeśli za każdym razem język nie rozpłaszcza się na podniebieniu, to szczęka górna nie jest stymulowana do wzrostu i potrzebujemy aparatu, który odegra rolę stymulatora – dodaje.

Do przyczyn krzywych zębów zalicza się również powody środowiskowe i genetyczne, m.in.:

• choroby periodontologiczne, ze współistniejącą utratą zębów;
  • czynniki genetyczne – zbyt mało miejsca w łukach zębowych;
  • nieprawidłowe nawyki – np. ssanie kciuka, za długie korzystanie ze smoczka czy obgryzanie paznokci;
  • urazy mechaniczne zębów;
  • zbyt szybka utrata zębów stałych u dorosłych;
  • zbyt wczesna wymiana uzębienia.

JAK WYPROSTOWAĆ KRZYWE ZĘBY?
Regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym umożliwiają wczesne wykrycie wszelkich nieprawidłowości już od wczesnego dzieciństwa. W przypadku kiedy, wszelkie ubytki rozpoznawane są u dorosłych, również można podjąć odpowiednie leczenie, jednak będzie ono trwało dłużej. Wdrożone jest wówczas najczęściej leczenie ortodontyczne. Dotychczasowe ułożenie zębów będzie możliwe dzięki aparatowi ortodontycznemu. Wystarczy udać się do dobrego lekarza ortodonty, który oceni wadę zgryzu i wybierze najlepszy sposób leczenia. Oprócz aparatu ortodontycznego możliwe jest także założenie licówek.

CZYM SKUTKUJE BRAK LECZENIA WAD ZGRYZU U DOROSŁYCH?
Krzywe zęby to nie tylko problem nieestetycznego uśmiechu, ale również jest to większa podatność na próchnicę. Stają się one również przyczyną problemów:

• neurologicznych;
  • z pracą układu pokarmowego,
    społecznych;
  • wad wymowy;
  • z przygryzaniem warg i policzków;
  • z przeżuwaniem.

Co więcej, zbyt ściśnięte zęby mogą powodować paradontozę, czyli chorobę, która zaczyna się od zapalenia dziąseł, a doprowadza do zapalenia przyzębia.

KRZYWE ZĘBY U DOROSŁYCH PACJENTÓW – CZY WARTO JE LECZYĆ?
Jak już wiemy, krzywe zęby nie są jedynie kwestią estetyki. Proste zęby wpływają na wiele aspektów zdrowotnych, jak np.:

• łatwiejsza higiena jamy ustnej – mycie zębów krzywych jest utrudnione, a dokładne oczyszczenie każdego z nich wręcz niemożliwe;
  • prawidłowa higiena obniża ryzyko chorób jamy ustnej;
  • większa pewność siebie i brak kompleksów z powodu uzębienia;
  • poprawa zdrowia ogólnego.

ARTDENTAL – PROFILAKTYKA I LECZENIE NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE!
Celem naszego Centrum to sprawienie, aby wizyta każdego pacjenta była jak najbardziej komfortowa. W związku z tym korzystamy z najbardziej nowoczesnych sprzętów. Zależy nam na nie tylko na komforcie, ale również dobrym samopoczuciu naszych pacjentów.

Zapewniamy gwarancję najwyższej jakości usług i opieki stomatologicznej oraz indywidualne podejście. Zapraszamy pacjentów dorosłych do naszego gabinetu stomatologicznego!

DLACZEGO TO WŁAŚNIE NAS WARTO NAS ODWIEDZIĆ?
W ArtDental posiadamy nie tylko konkurencyjne ceny i świetną obsługę, ale także oferujemy holistyczne podejście do zdrowia jamy ustnej. Jako jedni z nielicznych posiadamy autoryzację na odbudowę zgryzu metodą Gerbera!

Zawsze dokładamy wszelkich starań, aby Państwa pobyt u nas był nie tylko możliwie bezbolesny, ale i komfortowy. Wizyta u stomatologa przecież nie ma się kojarzyć z ciągłym bólem.

Zapraszamy do kontaktu i umówienia się na wizytę do naszego gabinetu!

Aby umówić się na wizytę:

Zadzwoń:

+ 48 693 536 709