Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego

Dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego najczęściej bruksizmem, czyli zgrzytaniem zębami, ale powodują również inne dolegliwości. Jakie są przyczyny problemów ze stawem skroniowo-żuchwowym? Zapraszamy do lektury

Czym są zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego?

Staw skroniowo-żuchwowy jest wyjątkowym stawem – jedynym w organizmie, który jest połączony i zależny od drugiego, symetrycznego stawu, a połączone są ruchomą kością – żuchwą. W związku z tym, wszelkie dysfunkcje, które występują dla jednego z nich, mają znaczenie dla drugiego.

Zdarza się, że problemy ze stawem skroniowo-żuchwowym mają swoje przyczyny jednocześnie w układzie nerwowym, w układzie kostno-stawowym, w nadmiernym napięciu mięśni oraz w nieprawidłowościach ze zgryzem.

Dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego mogą dotykać osoby w każdej grupie wiekowej.

Objawy dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego

Do najczęstszych objawów dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego, jakich doświadczają pacjenci należą m.in.:

• bruksizm, czyli nadmierne zaciskanie zębów i zgrzytanie zębami,
  • trzaski słyszalne lub wyczuwalne w stawach,
  • uczucie przeskakiwania w stawie,
  • bolesność mięśni żucia,
  • Bóle kręgosłupa
  • Zawroty głowy
  • Zaburzenia równowagi
  • ograniczona możliwość otwierania ust,
  • dolegliwości bólowe towarzyszące otwieraniu jamy ustnej,
  • nawracający ból promieniujący do skroni, szyi lub ucha.
  • Zatykanie uszu

Leczenie dysfunkcji skroniowo – żuchwowych

Aby móc wybrać odpowiedni sposób leczenia dla pacjenta potrzebne będą zdjęcia rentgenowskie panoramiczne i/lub tomografia komputerowa stawów. Czasem, w bardziej skomplikowanych przypadkach wykonuje się również rezonans magnetyczny.

Sposób dobierany jest nie tylko na podstawie wyżej wymienionych badań, ale również przyczyny wystąpienia zaburzeń. W większości przypadków jest ono prowadzony we współpracy z wieloma specjalistami: stomatologa, fizjoterapeuty, za sprawą terapii, a w niektórych przypadkach konieczna jest konsultacja u neurologa czy reumatologa.

Profilaktyka

Aby przeciwdziałań zaburzeniom stawu skroniowo-żuchwowego można podjąć następujące działania:

• dbać o zdrowie i higienę jamy ustnej,
  • kontrolować postępujące ścieranie się zębów poprzez regularne kontrole stomatologiczne,
  • Wyleczyć wadę zgryzu
  • dbać o swój dobrostan psychiczny,
  • kontrolować, czy po przebudzeniu nie czuje się nadmiernego napięcia mięśni żucia.

Aby umówić się na wizytę:

Zadzwoń:

+ 48 693 536 709