Root planing Piaseczno

Root planing, inaczej zwany kiretażem to zabieg, który wykonuje się w ramach periodontologii, czyli specjalizacji stomatologicznej, która koncentruje się na diagnozowaniu, leczeniu i zapobieganiu chorób przyzębia.

Czym jest root planing?

Root planing (kiretaż) polega na oczyszczeniu kieszonki przyzębnej z kamienia nazębnego, resztek pokarmowych oraz tkanki patologicznej przy jednoczesnym wygładzeniu powierzchni korzenia. Zabieg ten ma na celu oczyszczenie kieszonki przyzębnej, a także zapobieganie osadzaniu się bakterii.

Kiretaż otwarty i zamknięty

W zależności od tego, jak głębokie są kieszonki dziąsłowe, stomatolog stosuje kiretaż otwarty lub zamknięty.

Kiretaż otwarty wykonuje się przy głębokich kieszonkach dziąsłowych, które przekraczają 5 mm, w związku z czym wymagane jest rozcięcie dziąsła. Przy pomocy kiretu dentysta usuwa kamień nazębny oraz tkankę zapalną. Następnie specjalista dezynfekuje miejsce zabiegu i zszywa rozcięte dziąsło nićmi chirurgicznymi.

Kiretaż zamknięty jest zabiegiem mniej inwazyjnym i wykonuje się go, kiedy głębokość kieszonek dziąsłowych nie przekracza 5 mm. Wówczas, nie ma potrzeby rozcinania dziąsła, aby móc w pełni oczyścić miejsca zmienione chorobowo.

Dlaczego warto wykonać root planing?

Usuwanie kamienia nazębnego i płytki bakteryjnej z kieszonek dziąsłowych pozwala na redukcję stanów zapalnych oraz zapobiega dalszej degradacji tkanek przyzębia, co zmniejsza ryzyko utraty zębów oraz poprawia ogólne zdrowie jamy ustnej. Root planing wykonywany jest w przypadku zaawansowanego kamienia nazębnego, aby się go pozbyć. Warto jest więc poddać się temu zabiegowi, aby móc dać swojej jamie ustnej „czystą kartę” i dbać o nią w taki sposób, aby powtórzenie tego zabiegu nie było już konieczne.

Przeciwwskazania do wykonania zabiegu

Kiretaż, wykonywany w przypadku bardzo zaawansowanego kamienia nazębnego, ma również swoje przeciwwskazania. Do najważniejszych z nich należą:

• zaawansowane choroby układu krążenia, głównie niekontrolowane lub zaawansowane choroby sercowo-naczyniowe,

• zaburzenia krzepnięcia krwi, takimi jak hemofilia,

• przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych,

• ostra infekcja w obrębie jamy ustnej, takich jak ropnie zębowe czy ostre zapalenie dziąseł,

• niedawno przeprowadzone operacje w obrębie jamy ustnej,

• choroby ogólnoustrojowe, takie jak nieunormowana cukrzyca, choroby autoimmunologiczne czy ciężka osteoporoza,

• ciąża.

Zalecenia po zabiegu

Po zabiegu kiretażu, szczególnie kiretażu otwartego, u pacjentów mogą nastąpić nieprzyjemne dolegliwości, takie jak nadwrażliwość na gorące i zimne potrawy, małe krwawienia z miejsca nacięcia, obrzęk czy czasowa utrata czucia w części dziąsła, gdzie wykonywany był zabieg. Symptomy te są naturalną reakcją organizmu i w miarę postępu gojenia powinny się one zmniejszać, a w końcu całkowicie ustąpić.

Pacjent może sam przyczynić się do szybszej regeneracji miejsc pozabiegowych, stosując się do kilku zaleceń:

• nieszczotkowanie zębów przez 12 godzin po zabiegu,

• niestosowanie nici dentystycznych,

• dieta w formie półpłynnej, jedzenie produktów, które nie wymagają intensywnego żucia,

• powstrzymanie się od używek.

Są to ogólne zalecenia pozabiegowe, a końcowe zalecenia każdy pacjent otrzymuje indywidualnie, w zależności od przypadku swojego zabiegu.

Aby umówić się na wizytę:

Zadzwoń:

+ 48 693 536 709